Arquetipo xudeo-cristiano do ben e o mal representado polo mito de Caín e Abel
Os primeiros filósofos, servíanse das parellas de opostos para interpretar a estructura cósmica e o proceso da natureza, a relación entre o un e o múltiple que configuran o devir e a pugna perpetua que tece e destece o mundo fenoménico. Supoñían unha unidade invisible por detrás da multiplicidade visible como fonte inagotable de vida. O mundo como campo de batalla e coma producto de forzas en permanente pugna é unha das visións máis antigas da tradicción filosófica occidental. Entre os gregos, Anaximandro principiou esta visión, logo desenrolada por Heráclito e culminada por Enpédocles. O único estable é o cambio que é a unidade do mundo. Con Parménides a unidade se fractura, e para Platón e Aristóteles, o mundo natural-sensible, está rexido polo cambio. Só son inmutables, para Platón, o mundo das Ideas, e para Aristóteles, o mundo Supra-luar.
Empédocles de Agrigento, filósofo grego do século V a.C. propoñía o Amor e a Discordia como os principios básicos que dirixen o mundo e que logo Sigmund Freud tomaría como Eros e Thánatos. O Eros tendería a axuntar e o Thánatos a separar. Deste xeito, Freud explicaría a natureza do ser humano, denominando pulsións (instinto nos animais) ás forzas derivadas das tensións somáticas do ser humano; diría que existe unha pulsión de vida, o Eros, e unha pulsión de morte, o Thánatos. En "El malestar en la cultura", adxudícalle ao ser humano unha inherente "...pulsión de odiar e aniquilar...". Sen embargo autores como Rousseau e Adler considerarán que o ser humano é bo por natureza. Carl Jung incorpora elementos a ter en conta na configuración da "maldade" como son os Arquetipos, a Sombra e o Inconsciente colectivo.
Segundo Vygotsky, toda función no desenrolo cultural do neno e a nena aparece primeiro nun plano social e logo no plano psicolóxico persoal. Para Hegel, o individuo está sometido ás categorías totalizantes da súa sociedade. Adler dinos que existe un sentimento de comunidade en todo individuo que xira en torno ao traballo, ao amor e á vida en sociedade. O neno e a nena nacen bos, pero poden ter experiencias negativas e desalentadoras que alonxan ese sentimento de comunidade provocando o sentimento de inferioridade e o afán de poder. Jung fálanos de que a persoa que seremos xa está en nós, pero acochada na sombra. O Eu é coma unha fenda móbil que se despraza sobre un filme progresivamente.
No fenómeno que designamos como "globalización" a sombra colectiva provoca a crecente dasaparición dos límites que garanten a identidade persoal e a ruptura coa identificación e a cohesión entre os seres humanos e as nacións. Acochados na sombra áchanse os reproches, a falta de amor e de cariño, a non aceptación, dun mundo que foi e que permanece reflectido no inconsciente colectivo por medio dos arquetipos e que permanecerá e se transmitirá a traveso das xeracións. Aflorarán complexos en todas as áreas de satisfacción básicas do ser humano: o sexo, a comida, o amor, a pertenza, e traerán como consecuencia o odio e a aniquilización (disputas, conflictos e guerras).
Para Heráclito, o Logos (Lei cósmica) hai que buscala no mundo físico, como reflexo visible da trama invisible que o sustenta, pero sobre todo, baixo o mundo, tentando afondar no principio divino e inmanente que sustenta a natureza e que axusta as oposicións, se se atopa, algo que non logran a maioría das persoas, accederase a un mundo común, onde a discordia é xustiza e o diverxente faise converxente para a persoa vixiante e esperta. Trátase do fundamento e do sentido do mundo, a norma e a regra que todo o determina e cuxa comprensión faino todo comprensible.
Alejandro Magno como arquetipo de heroe glorioso que transmite o mito da guerra e a conquista a calquera precio como un valor positivo
No hay comentarios:
Publicar un comentario